به مناسبت هفته محیط زیست

به مناسبت هفته محیط زیست
خرداد 18, 1399
341 بازدید

  دیدار مسئولان حفاظت محیط زیست استان لرستان با نماینده محترم ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان لرستان،به مناسبت هفته محیط زیست، مدیر و کارکنان اداره حفاظت محیط زیست استان لرستان با حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی، نماینده محترم […]

 

دیدار مسئولان حفاظت محیط زیست استان لرستان با نماینده محترم ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان لرستان،به مناسبت هفته محیط زیست، مدیر و کارکنان اداره حفاظت محیط زیست استان لرستان با حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی، نماینده محترم ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد دیدار کردند .

 

وی افزود : تمدن تکنولوژی و فناوری چنان ضرباتی به محیط زیست وارد کرده است که میتوان گفت هیچ قوم بی فرهنگ و وحشی این چنین ضرباتی بر طبیعت وارد نکرده است و به معنای واقعی انسان امروزی آینده بشریت را تباه ساخته است و ما این را از آمار و ارقام استفاده از سوخت ها ،مصرف زغال سنگ،نفت ،از بین رفتن خاک های کشاورزی میتوان متوجه شد.

نماینده ولی فقیه در لرستان عنوان کرد: جهت نجات محیط زیست روزنه امیدی در همه کشورها پیدا شده و این امید در دلها زنده شده است در کشور ایران نیز یه همین گونه است چراکه در فرهنگ دینی ما انسان خلیفه و جانشین خداوند در زمین است بر همین اساس باید رابطه خلیفه خداوند با طبیعت باید مثل رابطه خداوند با طبیعت باشد.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: طبیعت امانتی در دست انسان است و باید از این امانت محافظت کنیم چراکه در بین مخلوقات تنها انسان است که امین خداوند در طبیعت است و در روایات و آیات متعددی دستور الهی است که زمین را آباد کنید و نظم طبیعت را برهم نزنید. خداوند از هر چیزی حفاظت می کند که طبیعت یک مورد آن است.

نماینده ولی فقیه در لرستان بیان کرد: پیامبر(ص)نیز می فرمایند: اگر عمر جهان پایان پیدا کند و قیامت شود اگر فرصت کاشت یک درخت را داشته باشید از فرصت استفاده کنید و درخت را بکارید.

وی تصریح کرد:حضرت علی (ع) می‌فرمایند: تقوا را پیشه کنید ودر مورد سرزمین ها و چهارپایان از شما سوال می شود ، هیچ کسی بر روی زمین کار خیر و شری انجام نمی دهد مگر اینکه از او سوال خواهد شد و باید پاسخگو باشد.
امام صادق (ع)می فرمایند: درخت بکارید و کشاورزی کنید که هیج عملی از کاشت درخت و کشاورزی حلال تر و پاکیزه تر نیست.
در روایت دیگر آمده است اگر سرزمینی از زمین و آب برخوردار باشد و مردم این سرزمین فقیر باشند این مردم از رحمت خداوند به دور هستند.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: خداوند از آسمان ها آب را می فرستند،زمین مرده را زنده می کند ،گیاهان را می رویاند و مردم از نعمت های زمین استفاده می کنند و این ناشی از محبت خداوند به طبیعت است زیرا خالق است.

حجت الاسلام‌شاهرخی افزود:باید برای محیط زیست برنامه های مدون چندین ساله داشت و از تمام اهل فن،گروههای مردمی بهره برد و به عنوان حلقه هایی از آنها استفاده کرد ،محیط بانان به عنوان امانت دار خداوند در دل کوهها زحمات زیادی می کشند و از امانت خداوند محافظت می کند.

نماینده ولی فقیه در لرستان خاطر نشان کرد: در برنامه ریزی برای محیط زیست نباید تنها به بودجه های استانی اکتفا کرد بلکه از سرمایه های مادی و معنوی ملی نیز استفاده شود و همچنین دغدغه های محیط زیستی را اطلاع رسانی کنیم چراکه افراد دوستدار محیط زیستی وجود دارند که حاضرند سرمایه خودشان را برای محیط زیست هزینه کنند و همچنین در این راستا باید از ظرفیت نه نماینده محترم استان در این زمینه استفاده شود.

وی گفت:گاهی صدا واحد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی سبب می شود بسیاری از مشکلات استان حل شود.

حجت الاسلام شاهرخی در رابطه با پسماند های شهر خاطر نشان کرد: گاهی مشاهده میکنیم آب پسماند و زباله ها در سطح شهر رها شده و ایجاد بیماری می کنند و در رابطه با بازیافت زباله ها می توانیم کارگاهی برای بازیافت آنها ایجاد کنیم که در همین رابطه دستگاههای مربوطه باید اقدام کنند.

نماینده ولی فقیه در لرستان در رابطه با تخریب برخی از باغ ها عنوان کرد: افرادی حتی ممکن است از مجاری قانونی باغ ها را تخریب یا تقسیم کنند.
مثلا آیا عقلانی است که پارک شهر که در مرکز شهر خرم‌آباد واقع شده تبدیل به مراکز اداری و غیره شود؟
گاهی چنین تخریب و تقسیم هایی صورت می گیرد و به ظاهر ممکن است مجوزهایی گرفته بشود ولی آیا عقل و مصلحت مردم اجازه چنین کاری را می دهد؟ این نشان دهنده این است که اگر مدیران دستگاه مربوطه هوشیارانه و مسئولانه عمل کنند چنین اتفاقاتی واقع نمی‌شود در همین راستا باید علاوه بر استفاده از ظرفیت گروه های مردم نهاد و رسانه‌ها مسئولان هم به رسالت خویش عمل کنند.

امام جمعه خرم آباد گفت: حفظ و نگهداری درختان کهنسالی که هویت شهر خرم آباد است، از اهمیت بالایی برخوردار بوده همانگونه که در رابطه با بقیه شهرهای استان هم صادق است.